griffels en penselen

De Zilveren Griffels en Penselen 2019 zijn bekend

Op woensdag 19 juni zijn de Zilveren Griffels en Zilveren Penselen van de Stichting CPNB bekendgemaakt.

Dolf Verroen, Nederlands oudste kinderboekenschrijver, ontvangt een Zilveren Griffel voor zijn novelle Droomopa. Gideon Samson, de jongste kinderboekenschrijver die ooit een Zilveren Griffel won, krijgt nu voor zijn nieuwste kinderboek Zeb. een Zilveren Griffel. Zeb. is dubbel bekroond: illustrator Joren Joshua krijgt een Zilveren Penseel voor zijn indrukwekkende illustraties bij het verhaal.

De auteurs en illustrator tijdens een schoolbezoek verrast met de bekroningen. Tijdens het Kinderboekenbal begin oktober zullen de winnaars van de Gouden Griffel en het Gouden Penseel bekend worden gemaakt.

 

Zeb. bekroond met een Zilveren Griffel én een Zilveren Penseel

Zeb. valt dubbel in de prijzen. Schrijver Gideon Samson ontvangt een Zilveren Griffel en illustrator Joren Joshua een Zilveren Penseel voor dit bijzondere kinderboek. Samsons werk werd onder meer bekroond met Zilveren Griffels, Vlag en Wimpels en de Gouden Lijst. Hij was de jongste schrijver ooit die een Zilveren Griffel in ontvangst mocht nemen.

Zeb. zilveren griffel en penseel

Zeb.

Dit is het verhaal van onze klas. Het is het verhaal van Imara, Ravi, Jayden, Katinka, Noepy, Max, Ziva, Lev, Annabelle, Meral, Wies, Ozzie en de rest. En van Ariane natuurlijk. Hadden we al verteld dat Ariane een zebra is? Het is verder niet echt belangrijk, als je dat soms dacht, maar dan weet je het gewoon. Wij zijn de klas van juf Cato.

Bekijk Zeb. (15,99)

 

De Griffeljury over Zeb.: ‘De elf strak geschreven hoofdstukken lopen moeiteloos in elkaar over en vallen in een machtig raamwerk wonderwel ineen. Hoe bizar het ook wordt, Samson slaagt erin om zonder verklaring, oordeel, of nodeloze uitleg te vertellen. Hij beschrijft slechts de gekte, en die werkt verslavend.’ 

De Penseeljury over Zeb.De jury was meteen enthousiast over de minimalistische lijnvoering, de sprekende kleurvlakken en treffende voorstellingen. Ze passen meer dan goed bij de uitdagende teksten. 

 

Droomopa van Dolf Verroen bekroond met een Zilveren Griffel

Dolf Verroen is Nederlands oudste actieve kinderboekenschrijver. Eerder maakte hij met illustrator Charlotte Dematons het veelgeprezen Kinderboekenweekgeschenk Oorlog en vriendschap, waarin Dolf zijn herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog verwerkte. Droomopa is een verstild verhaal over een jongen die zijn opa moet missen.

Droomopa zilveren griffelDroomopa
Vannacht is mijn opa gestorven. Hij ligt aan zijn eigen kant van het bed. Zijn ogen dicht, zijn handen gevouwen boven het dekbed. Zijn mond lacht een beetje, alsof hij het leuk vond om dood te gaan. 
Hij ziet er niet erg dood uit, een beetje alsof hij slaapt. En toch. Ik weet opeens wat ik echt zie: hij droomt niet meer.

Thomas logeert bij opa en oma wanneer zijn opa plotseling doodgaat. Zomaar, in zijn slaap. Thomas is bang dat hij opa zal vergeten, zijn opa die altijd zulke bijzondere dromen had…

Bekijk Droomopa (13,50)

De Griffeljury over Droomopa: ‘Droomopa erkent verdriet, troost oprecht en heeft een beeldschoon, hoopvol einde.’

 

Vlag en Wimpel – Eervolle vermeldingen

vlag en wimpelsMartijn van der Linden ontvangt een eervolle vermelding voor zijn illustraties voor Een indiaan als jij en ik van Erna Sassen.

Bekijk Een indiaan als jij en ik (14,99)

Het prentenboek Als verdriet op bezoek komt van Eva Eland ontvangt een eervolle vermelding voor de illustraties.

Bekijk Als verdriet op bezoek komt (14,50)

 

De Penseeljury over Als verdriet op bezoek komt: ‘Als Verdriet op bezoek komt biedt troost en leert kinderen én volwassenen om te gaan met verdriet. Het mag er zijn! Met haar zachte kleurpalet van lichtblauw, -roze en -bruin vond Eland een sterk eigen idioom om alledaagse emoties een gezicht te geven.’

De Penseeljury over Een indiaan als jij en ik: ‘In Een indiaan als jij en ik gidsen de illustraties op diepgaande en tegelijkertijd terloopse wijze de lezer door het verhaal. Een boek waarin de illustraties op een unieke manier doordringend en niet-overheersend de leeservaring bepalen.’