
Het handschrift verdient aandacht!
Het afgelopen jaar heeft het basisonderwijs regelmatig op afstand moeten lesgeven waarbij de aandacht van de leerkracht begrijpelijkerwijs vaak uitging naar de basisvakken zoals rekenen, lezen en taal. Voor schrijven werd veelal het schrijfboekje mee naar huis gegeven om er per week een aantal bladen in te schrijven. En dit heeft gevolgen gehad, aldus Marion van der Meulen (onderwijskundige en o.a. auteur van de schrijfmethode Pennenstreken).
Het blijkt uit diverse onderzoeken dat het handschrift van kinderen in twee opzichten slechter is geworden in de afgelopen periode:
- Kinderen blijken het handschrift minder goed geautomatiseerd te hebben (dus dat je het handschrift kunt gebruiken zonder na te hoeven denken over de vorm van de letters)
- Kinderen blijken de vormen van de letters minder goed geleerd te hebben. Dit speelt vooral voor kinderen in groep 3 en 4.
Het gevolg hiervan is dat er meer kinderen zijn dan in andere jaren die moeite hebben met leesbaar schrijven.
In dit artikel zet Marion van der Meulen op een rijtje hoe corona van invloed is geweest op het handschriftonderwijs en vooral ook: hoe kunnen we onze kinderen helpen een beter leesbaar handschrift te ontwikkelen. Tot slot hebben we wat tips op een rijtje gezet om kinderen te laten oefenen. Handig dus ook vooral!