Gameboek-Schaduwkraai

Hou je zelf meer van gamen of van lezen?

Ik ben niet zo van de computergames. Ik heb één spelletje op mijn telefoon: Clash Royale. Dat is het. Maar ik hou wel ontzettend van bord- en kaartspelletjes. En gamebooks natuurlijk. Ik hou ook erg veel van lezen. Ik heb laatst Orakel van Thomas Olde Heuvelt gelezen en ik ben nu bezig in Leerling en Meester van Robin Hobb.

Wilde je altijd al boeken schrijven? Of ontdekte je die passie pas terwijl je bassist was?

Ik had als kind al de drang om te schrijven. Toen ik een jaar of tien was werd ik derde in een lokale schrijfwedstrijd. Met mijn broertje maakte ik stripmagazines. Buurtbewoners konden zich abonneren en kregen dan elke maand een exemplaar vol verhaaltjes. Later maakte ik met een vriend fanzines vol interviews met punk- en hardcore-bands. Vanuit die interesse ben ik journalistiek gaan studeren. In die periode ontstond ook het idee om ooit een boek te schrijven. Die wens kwam uit toen ik in 2016 de biografie Armand – En nou ik schreef.

Hoe ben je op het idee gekomen om Gameboek - Schaduwkraai te schrijven?

Ik was vroeger een enorme fantasy-nerd. Ik las De Hobbit en In de ban van de ring en ik speelde bordspellen zoals Heroquest, Dungeons & Dragons en Warhammer. Inmiddels ben ik 43 jaar en heb ik twee kinderen. Mijn zoon van tien speelt sinds een tijdje met schoolvriendjes Dungeons & Dragons, net zoals ik vroeger deed. Uit pure nostalgie ben ik me weer gaan verdiepen in de wereld van fantasy. Zo ontdekte ik de gamebooks, een genre dat in de jaren tachtig heel groot was in vooral Engeland en Amerika. Mijn zoon zag mij die Engelse boeken lezen en vond het ook interessant, maar ze zijn in het Nederlands zo goed als onvindbaar, dus besloot ik er zelf een voor hem te schrijven.

Hoe heb je het schrijven van dit boek aangepakt? Het lijkt een enorme puzzel!

Eerst heb ik het globale verhaal bedacht. Waar begint het? Waar eindigt het? De ideeën daarvoor schreef ik op in mijn schetsboek. Daarna ben ik de scènes gaan opschrijven. Simpel gezegd schreef ik eerst alinea 1 met aan het einde bijvoorbeeld twee keuzes. Dan schreef ik vervolgens de alinea die hoort bij de eerste keuze en daarna de alinea die hoort bij de tweede keuze. En zo verder tot alles uitkwam bij een of meerdere nieuwe scenes. Het is nogal een proces, omdat elke verandering die je op een later moment maakt, effect heeft op alles wat erna komt, als je niet uitkijkt creëer je een gevaarlijk sneeuwbaleffect waardoor het verhaal niet meer klopt.

Wat was vroeger je eigen lievelingsboek?

Moeilijk. Ik kan er niet maar één noemen. Op dromen gebouwd van tekenaar Jörg Müller en schrijver Jörg Steiner vond en vind ik nog steeds een mooi prentenboek, met prachtig gedetailleerde illustraties. Het gaat over een groot en een klein eiland. De bewoners leven in vrede naast elkaar. Op een dag wordt er goud gevonden op het kleine eiland en dan gaat natuurlijk alles mis. De Zevensprong van Tonke Dragt vond ik geweldig. Maar ik moet ook Duizend dingen achter deuren noemen van Joke van Leeuwen. Je kunt het boek gewoon lezen, maar je kunt ook achterin beginnen, waar je belandt in een keuzeverhaal. Dat boek was eigenlijk mijn eerste gamebook.

Van Marcel Groenewegen

Gameboek - Schaduwkraai - Marcel Groenewegen
Hardcover:
15,99

Gameboek - Schaduwkraai

Marcel Groenewegen

Het is tijd voor je eerste missie, Schaduwkraai.

In dit boek ben jij de held. In een wereld vol fantasie kun je vechten met trollen en praten met dwergen. Je lost raadsels op en zoekt naar magische schatten en geheime deuren. Jij bepaalt welke stappen je zet. Na elke alinea sta je voor een nieuwe keuze. Stel: je komt een trol tegen. Wat doe je dan? Vecht je met de trol of probeer je met haar te praten? De keuze is aan jou. Jij bepaalt het verhaal.
Ulvenria wordt bedreigd door de kwade heer Raznor. Hij heeft met zijn leger van gnarken een stad in het noorden aangevallen en bedreigt nu ook de rest van het land. Het is jouw missie om hem te verslaan.

Over Marcel Groenewegen: ‘Ik bedacht dit boek voor mijn kinderen, die liever gamen dan lezen. Schaduwkraai leest als een game, de lezer maakt keuzes en die bepalen het verhaal. Ik hoop dat dit nog veel meer kinderen aanzet tot lezen!’
Marcel Groenewegen is muzikant en schrijver. Hij is bassist van The Kik en schrijft o.a. boeken en columns.

‘Wat is dit een briljant boek! Interactief en spannend geschreven. Het is alsof je echt in een game rondloopt.’ – Monique Manshanden, Boekhandel Plukker

'Een echte aanrader voor wie iets nieuws wil proberen.' – De Boekenkrant

Het is tijd voor je eerste missie, Schaduwkraai.

In dit boek ben jij de held. In een wereld vol fantasie kun je vechten met trollen en praten met dwergen. Je lost raadsels op en zoekt naar magische schatten en geheime deuren. Jij bepaalt welke stappen je zet. Na elke alinea sta je voor een nieuwe keuze. Stel: je komt een trol tegen. Wat doe je dan? Vecht je met de trol of probeer je met haar te praten? De keuze is aan jou. Jij bepaalt het verhaal.
Ulvenria wordt bedreigd door de kwade heer Raznor. Hij heeft met zijn leger van gnarken een stad in het noorden aangevallen en bedreigt nu ook de rest van het land. Het is jouw missie om hem te verslaan.

Over Marcel Groenewegen: ‘Ik bedacht dit boek voor mijn kinderen, die liever gamen dan lezen. Schaduwkraai leest als een game, de lezer maakt keuzes en die bepalen het verhaal. Ik hoop dat dit nog veel meer kinderen aanzet tot lezen!’
Marcel Groenewegen is muzikant en schrijver. Hij is bassist van The Kik en schrijft o.a. boeken en columns.

‘Wat is dit een briljant boek! Interactief en spannend geschreven. Het is alsof je echt in een game rondloopt.’ – Monique Manshanden, Boekhandel Plukker

'Een echte aanrader voor wie iets nieuws wil proberen.' – De Boekenkrant

Lees meer