

Interview met Rindert Kromhout en Natascha Stenvert
Ik wil niet naar school! is een prachtig prentenboek over het beleven van de eerste schooldag. Rindert Kromhout maakte het samen met illustrator Natascha Stenvert. Wij vroegen ze alles wat je wil weten over dit bijzondere prentenboek.
Het begin van 'Ik wil (niet) naar school!'
Rindert: Door Zwijsen werd ik gevraagd of ik een boek over dit onderwerp wilde schrijven. Ik ben zelf gediplomeerd kleuterleider, dus ik weet de trucjes om een kind over de streep te trekken. Verhalen vertellen waarin ze zelf de hoofdrol spelen, is een van deze trucjes.
Natascha: Bij mij moet een onderwerp altijd eerst gaan leven in mijn hoofd. Het moet een beetje bezinken. Rindert vroeg waar ik over wilde tekenen. Ik gaf aan dat ik graag dieren teken. Hij had wel eens een boekje van mij gezien over het lelijke jonge eendje. Zo ontstond het idee over een vogeltje dat niet uit zijn ei wil komen.
Rindert: Toen ben ik verder gaan denken. Ik had het idee om over diverse vogels te schrijven, net zoals in een klas met kinderen. Het boek zou gaan over een dwarsliggend kuikentje dat niet uit zijn ei wil komen. Daarbij dacht ik aan wat kinderen doen op school. Dit heb ik toen als inspiratie gebruikt voor wat vogels zouden doen in de klas.
'Prenten en tekst moeten naar elkaar toegroeien en een eenheid vormen.' Rindert Kromhout
De bijzondere illustraties in het prentenboek
Natascha: De vogeltjes moesten nestvlieders zijn. Dit zijn vogeltjes die als ze uit het ei komen direct ook wat kunnen. Dit leek mij het leukst. Ik ben toen onderzoek gaan doen naar welke vogeltjes dit dan zijn en wat ze wel en niet kunnen. Jonge musjes hadden me ook heel leuk geleken om te tekenen, maar deze kunnen de eerste weken dat ze uit het ei komen niks. Ik wilde wel dat alles klopte. Mijn lievelingsvogeltje is de meerkoet omdat het zo een lelijk, klein vogeltje is.
Rindert: Mijn lievelingsvogel in dit boek is ook het meerkoetkuikentje.
Natascha: Ik ga eerst een heleboel plaatjes en foto’s verzamelen zodat ik goed weet hoe de vogeltjes eruitzien. Ook lees ik me goed in over de vogels; hoe ze zich gedragen en hoe ze zich bewegen. Daarna ga ik aan de gang met alle informatie en teken ik ze heel abstract of juist heel gedetailleerd.
Ik heb zelf twee eenden en twee kippen. Zij lopen ook op ons terras. Als ik dan aan het werk was, gingen ze voor mijn werkkamerraam zitten tokken. Dit was heel leuk in combinatie met wat ik aan het doen was. Ik had overal vogels om mij heen.
Natascha: Ik merkte dat ik op een bepaald moment te veel doorschoot in het polijsten van mijn werk. Ik vind het zelf eigenlijk veel leuker als er soms iets misgaat, zodat je juist kan zien hoe iets gemaakt is. Dat heb je met deze techniek heel erg. Het is veel experimenteler.
Ik schets altijd eerst de platen. Deze scan ik dan weer zodat ik ze kan bewerken op mijn computer. Op de computer kijk ik naar de compositie en kleuren. Ik maak bijvoorbeeld de nek van de juf nog veel langer of de pootjes van de struisvogel meer in een X-vorm. Als ik tevreden ben, print ik het weer en trek ik de schetsen over. Die tekeningen snij ik uit. Daarna verf ik alles in een egale donkere kleur en voeg ik lichte kleuren toe. Het pinguïnnetje was eerst donkerblauw en daar heb ik steeds meer lichtere kleuren aan toegevoegd.
Rindert: Ik vind deze stijl heel bijzonder. Ik kende het werk van Natascha, maar toen ik de prenten voor dit boek zag was ik diep onder de indruk. Dit was het mooiste wat ik van haar werk gezien had.
Samen een prentenboek maken
Rindert: Eerst schrijf ik de eerste versie van het verhaal. Deze stuur ik dan naar Natascha en de redactie. Zij geven altijd goede suggesties en dan pas ik weer van alles aan. Natascha gaat aan de slag met schetsen en indelen. Ik vind dat de illustrator de ruimte moet hebben om de scènes te kiezen. Nadat ik de schetsen gezien heb, ga ik de tekst aanpassen aan de schetsen. Ik vind het overbodig om ook te schrijven wat je al op de prenten ziet. Prenten en tekst moeten naar elkaar toegroeien en een eenheid vormen. Als het goed is, vertellen tekst en tekeningen samen een verhaal en vullen zij elkaar aan. Alles gaat in goed overleg. We waren het over alles eens en het was fijn samenwerken.
Natascha: Ik vond het echt heel fijn. De tekst en illustraties ontstonden bijna tegelijk. Rindert is een hele aardige man. Als je in je eentje bezig bent dan vergeet je nog wel eens dingen. Met input van buitenaf word je vaak alleen maar beter. Je wordt gedwongen om over je keuzes na te denken.
Rindert: Ik vind het een heel origineel idee. En kuiken dat niet uit zijn ei wil komen en naar school moet van zijn moeder. En prenten zijn heel leuk voor alle kinderen, op elke bladzijde zijn de kuikens terug te vinden.
Natascha: Bij mij gaat het altijd in fases. Ik vind het schetsen altijd heel leuk, maar dit is wel heel intensief. Eigenlijk vind ik elke fase interessant, zeker als je weer aan een nieuwe begint. Het handmatige werk is heel prettig, maar ook het computerwerk is heel leuk omdat je dan ziet of de platen worden zoals je ze in gedachten had.
Bekijk het boek
Lees meer over de auteurs
Rindert Kromhout
Rindert Kromhout van der Meer is op 9 augustus 1958 in Rotterdam geboren. Van zijn twaalfde tot zijn veertiende woonde hij in kindertehuizen in Utrecht en Zeist. Eenmaal weer thuis haalde hij zijn mavo-diploma. Omdat hij kleuterleider wilde worden, volgde hij de Pedagogische Academie, maar hij kreeg een baan in een jeugdbibliotheek en begon op te treden met zijn eigen poppentheater, Het Lappentheater. Op zijn zestiende begon hij te schrijve
Natascha Stenvert
Natascha Stenvert (1971) tekent voor van alles: van prentenboeken tot yoghurtdrink-flesjes. Soms werkt ze ook ’s nachts. Dat vindt ze niet erg, want dan slapen haar man en haar drie dochters en is het toch niet gezellig in de woonkamer. Ze vindt illustreren superleuk, hoewel ze ook best zeerover had willen worden. Inmiddels heeft ze een heleboel verschillende boeken getekend. Drie daarvan heeft ze helemaal alleen gemaakt. E&eac
Bekijk de video bij het boek
Ontdek nog meer interviews met boekenmakers
Rindert Kromhout wekt twee beroemde families tot leven
Lees alles over de Klaus Mann-trilogie en de Bloomsbury-trilogie. De historische romans gaan over twee bijzondere kunstenaarsfamilies.
Interview Iris Hannema
Lees het interview met reisjournalist Iris Hannema over haar eerste roman Schaduwbroer. Een prachtig verhaal over verlies en een zoektocht in Japan.
5 vragen aan… Yvonne Lacet
Yvonne Lacet is de illustrator van het boek Hier zijn draken, dat zij samen maakte met haar man Yorick Goldewijk. Wij stellen haar 5 vragen.
Interview met Lucy Cousins – Jij bent het monster!
Lucy Cousins (bekend van Muis) maakt het boek 'Jij bent het monster'. Lees het interview over deze mooie fantasiewereld en het plezier dat ze met haar kleinzoon heeft.